Ustalanie celów w bieganiu
Motywacja

Zdobądź upragniony cel.

Zdobądź upragniony cel.

 
 
 
Na początek dobrze jest się zastanowić, jak do tej pory były przez ciebie wyznaczane cele. Czy w ogóle masz upragniony cel? Jeśli śmieszy cię kartka na lodówce “kup mleko”, to nie jest to najlepszy sposób wyznaczenia celu. Nie jest problemem miejsce jej umieszczenia, tylko sama treść i to przez kogo została napisana.

 

Każdy, kto kiedyś spotkał się z koniecznością wyznaczenia celu, stawał przed problemem jak to zrobić. Otóż szkół jest kilka, jednak najlepsza według mnie to metoda SMART. W najprostszy sposób pokazuje jakie cechy ma mieć cel – czyli:
S – prosty, konkretny
M – mierzalny
A – ambitny, ale
R – realny, możliwy do osiągnięcia, 
T – terminowy, z określoną datą realizacji. 
Ja jednak pozwoliłem sobie na dodanie jeszcze jednej ważnej cechy, a mianowicie Y. Chyba nigdzie tego nie piszą, a według mnie jest to najważniejsza cecha wyznaczonego celu. 

 

S.M.A.R.T.Y.
Your = TWÓJ CEL

 

Jeśli będziesz dążył do celów, które wyznacza tobie twój mąż, twoja żona, twój przełożony, twoja rodzina, twoje dzieci itd, bez przełożenia ich na swoje cele, to będziesz sfrustrowanym człowiekiem, mającym problemy z osiągnięciem celu. Tylko określenie celu jako własnego gwarantuje tobie, że będziesz chciał podjąć działania zmierzające do jego realizacji.

 

W takim razie jak wyznaczyć cel dotyczący biegania? Zaraz to zrobię, może to będzie twój cel. 
Zakładam, że jesteś osobą, która dopiero chce zacząć przygodę z bieganiem. Jeśli dodatkowo masz ponad 30 lat, ostatnio sport uprawiałeś na szkolnych zajęciach, a w pracy dużo siedzisz, to mogę założyć, że prawie każdy cel będzie spełniał cechę – ambitny. Bardzo dobrze! Skoro jesteś ambitny lub ambitna to śmiało wyznacz sobie prosty cel:

 

Chcę biec przez godzinę bez zatrzymania.

 

Czy taki cel prosty? Tak – chcę biegać. Czy jest mierzalny?  Owszem – przez godzinę. Jest również ambitny, co już zostało napisane. Mogę cię zapewnić, że jest również realny – jesteś w stanie to osiągnąć. I czegoś zabrakło – terminu. Pewnie się zastanawiasz ile czasu potrzebujesz, żeby osiągnąć swój cel i jak określić ten termin. Może tydzień, może miesiąc, rok? Tutaj z pomocą przyjdzie gotowy plan treningowy. Zdradzę tobie, że będziesz potrzebował na to 18 tygodni, czyli trochę ponad 4 miesiące. Jak więc powinien wyglądać prawidłowo wyznaczony cel:

 

“Chcę za 18 tygodni biec przez 60 minut bez zatrzymania”

 

albo
“Za 18 tygodni będę biegał godzinę bez zatrzymania”.

 

Świetnie udało ci się wyznaczyć twój pierwszy cel biegowy. Czas zacząć go realizować. Jak to zrobić, jak się do niego przygotować, jak nie stracić motywacji. O tym wszystkim przeczytasz w innych wpisach. 

 

Do zobaczenia na trasie!  
Ustalanie celów w bieganiu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *